Technologie heeft de mens geholpen sneller
en verder te gaan, en in het geval van Neil Armstrong zelf tot de maan. Het
bracht ons dingen waarvan eerdere generaties dachten dat het ondenkbaar was, maar
niet altijd ten goede van de mens. In de tweede industriële revolutie was het
juist de technologie die zorgde voor een enorme toename van de werkeloosheid. De
automatisering trof vooral de ambachtelijke industrie terwijl de juridische
dienstverlening ongeschonden bleef. Tot nu toe dan. Al een tijd wordt gesproken
over de vierde technologische revolutie, voortbouwend op de digitale revolutie.
Is dit de revolutie die de juridische dienstverlening wél om ver gaat schoppen?
Staat de advocatuur op het punt om ‘uberized’
te worden? Of is het een beroep dat te allen tijde zal blijven bestaan?
Buzz-woorden als ‘The Internet Of Things’, ‘Artificial
Intelligence’ en ‘Disruption’
vliegen je heden ten dage om de oren. Het Landelijk Juridisch Jaarcongres had
als onderwerp de T-shaped lawyer, de
jurist die niet alleen diepgaande juridische kennis heeft maar ook meer
algemene kennis en vaardigheden. Maar vooral de technologie speelt een grote
rol in de ontwikkelingen en zorgt voor een nieuwe discussie in de juridische
dienstverlening. De ‘Legal Tech’, het
gebruik maken van technologie in de juridische dienstverlening, zet ook voet
aan wal in Nederland. Ook onze eigen universiteit legt hier nu een nadruk op
door de oprichten van het Centrum voor Ondernemerschap en Innovatie.[1]
Een deel van de startups in ‘Legal Tech’ richt zich op het efficiënter
te werk gaan en het verhogen van de productiviteit. Due diligences worden tegenwoordig bijna alleen nog maar gedaan
door software, wat niet alleen de efficiëntie bevordert maar ook de kwaliteit. De
vraag die hierbij gesteld kan worden is of de advocatuur wel behoefte heeft aan
het verhogen van de efficiëntie? Al sinds jaar en dag berust het traditionele verdienmodel
in de advocatuur namelijk op het ‘uurtje-factuurtje’. Waarom zou je efficiënter
willen werken als je toch elk uur kan schrijven? Toch lijkt de klant omwille van transparantie steeds
vaker te vragen naar ‘fixed fees’. Advocatenkantoren
worden gedwongen na te denken over of er geleverd wordt wat de klant echt wil. Om
als kantoor na te denken over het veranderen van het business-model is al een
innovatie te noemen.
De juridische wereld lijkt namelijk nog
niet echt open te staan voor de mogelijkheden van de technologie en
vernieuwingen. Niet ten minste omdat de advocatuur altijd één van de meest
succesvolle bedrijfstakken is geweest. Vernieuwen was vaak niet echt nodig.
Bovendien zit het ook een beetje in de aard van het beestje. Advocaten hebben
niet van nature een soort veranderdrift, zij bevinden zich in een traditionele
sector waarin men het vak uitoefent zoals het al jaren wordt gedaan. Eén van de
grootste obstakels voor innovatie is dan ook het vak van de advocaat zelf. De
hele dag is een advocaat bezig dingen te analyseren op fouten en risico’s.
Advocaten zijn per definitie risicomijdend en innovatie brengt juist
investeringen en risico’s met zich mee. Bovendien denken partners vaak ‘het zal
mijn tijd wel duren’. In een maatschap gaan investeringen ten koste van de
pensioenvoorziening van de partners en zij zijn juist degenen die in moeten
stemmen met de innovaties.
Dit biedt kansen voor de disruptors, de ontwrichters. Innovatieve
werkmethoden kunnen ontwrichtend werken en de gevestigde orde omverwerpen. Dit
komt vooral van bedrijven buiten de advocatenkantoren om. Klanten hebben het
steeds meer voor het kiezen in de juridische markt en weten beter wat ze
willen. Zo kun je via websites als overeenkomsten.nl en vraagdenotaris.nl al
goedkoop een overeenkomst of akte online verkrijgen zonder dat hier een
advocaat of notaris aan te pas komt. Maar ook binnen de grote ondernemingen zie
je de disruption. Bedrijfsjuristen
kunnen door middel van software nu zelf hun due
diligence doen, hier hebben ze geen advocatenkantoor meer voor nodig.
Door deze disruptors kunnen advocaten klanten gaan verliezen als zij geen
actie gaan ondernemen. Dan heb je ook nog de computer ROSS, gebaseerd op IBM’s
Watson. Momenteel zit de computer al op het niveau van een goede
rechtenstudent, over een paar jaar zit het op het niveau van een
advocaat-stagiaire. Wordt de technologie in de juridische dienstverlening niet
onderschat? De heersende trend lijkt toch dat men inderdaad verwacht dat het
‘saaie’ werk wordt gedaan door computers.[2] Maar dat een computer
nooit het werk van een partner over gaat nemen, is bijna iedereen het over eens.[3] Belangrijke delen van de
dienstverlening zullen in de toekomst inderdaad worden vervangen door de
technologie. Maar een computer kan nooit het persoon/cliënt afgestemde begrip,
de onderhandelingsvaardigheden en de kennis van een cultuur in een branche
overnemen.[4] Uiteindelijk heeft de
partner namelijk de toegevoegde waarde van een mens. Een computer is geen mens
en zal dat ook nooit worden. De combinatie tussen die menselijke vaardigheden
en wat de technologie ons biedt is goud. Het was altijd nog Neil Armstrong zelf
die de eerste stap zette op de maan, maar de technologie bracht hem er naartoe.
[1] https://www.universiteitleiden.nl/rechtsgeleerdhe...
[2] https://www.universiteitleiden.nl/rechtsgeleerdhe...
[3] https://www.universiteitleiden.nl/rechtsgeleerdhe...
[4] https://www.universiteitleiden.nl/rechtsgeleerdhe...