In gesprek met Sjoerd Douma
Voor de laatste editie van het collegejaar
gaat NOVUM in gesprek met Sjoerd Douma, professor International & EU Tax
Law aan de Universiteit Leiden. De MOOC die hij met Judith Reijnen, tevens
werkzaam aan de Universiteit Leiden, heeft opgezet is wereldwijd de eerste Massive Open Online Course die de
deelnemer onderwijst in het (internationaal) belastingrecht. Daarnaast is hij voor
één dag in de week werkzaam bij PricewaterhouseCoopers, waar hij zich
bezighoudt met de EU Tax-praktijk.
Hoe bent u terecht gekomen op de plek waar
u nu bent? Op
de middelbare school twijfelde ik tussen geneeskunde en rechten, omdat ik graag
met mensen bezig wilde zijn en hen graag wilde helpen. Uiteindelijk is de keuze
gevallen op rechten en zonder twijfel ben ik toen naar Leiden verhuisd. Het
fiscale recht ben ik eigenlijk per ongeluk ingerold, ik studeerde in beginsel
gewoon Nederlands recht. Ik volgde enkele fiscale keuzevakken die me erg goed
bevielen en dientengevolge volgde ik steeds meer fiscale vakken. Een
belangrijke gebeurtenis voor mij was een informeel gesprek met Tanja Bender, hoogleraar
internationaal belastingrecht in Leiden, op een borrel in Den Haag. Zij zou met
zwangerschapsverlof gaan en zo kreeg ik de kans om na mijn afstuderen onderwijs
te verzorgen in het ‘Internationaal belastingrecht’, wat met ik veel plezier
heb gedaan. Na een jaar ben ik gaan werken op het wetenschappelijk bureau van de Hoge Raad, wat ik
iedereen van harte aanraad om voor zo’n 4 á 5 jaar te doen. Je bent
ontzettend vaktechnisch en juridisch inhoudelijk bezig en ik heb daar enorm
veel geleerd. Na 4,5 jaar ben ik gaan werken bij PwC, in combinatie met het
schrijven van een proefschrift aan mijn alma mater. Al naar gelang de tijd
vorderde kwam de nadruk in deze combinatie steeds meer te liggen op PwC. Dat
vond ik niet erg, want het werk spreekt mij (nog steeds) erg aan. Twee jaar na
de verdediging van mijn proefschrift in 2011 kwam echter een vacature
beschikbaar voor een positie als hoogleraar Internationaal & EU
belastingrecht in Leiden. Vol overtuiging heb ik op deze vacature gesolliciteerd,
en ik ben erg blij dat ik het geworden ben. Dit betekende dat ik eventuele
partnerambities bij PwC opzij heb moeten zetten, maar uiteindelijk is het
belangrijk om gewoon je hart te volgen. Het werken met jonge, enthousiaste
mensen is iets wat ik ontzettend leuk vind. In het najaar van 2014 ben ik
director van het Honours College Law geworden en ik zie het als een mooie
uitdaging om van deze gemeenschap van getalenteerde en gepassioneerde studenten
een bruisende community te maken. Het
kunnen overdragen van kennis en werken met leergierige studenten geeft me in
die zin veel energie. Het opzetten van de MOOC gaf mij daarnaast de mogelijkheid
dit op grote schaal te doen.
Wat heeft u bewogen om een MOOC op te
zetten?Er
zijn meerdere redenen te noemen hiervoor. Ten eerste is het nu een goed moment
om internationaal belastingrecht als rechtsgebied meer onder de aandacht te
brengen, nu er in de media o.a. zoveel aandacht is voor Nederland als zogenaamd
belastingparadijs voor multinationals. Een groot aantal mensen zou meer over
deze populaire onderwerpen willen weten en wij springen hier graag op in. Een
ander belangrijk aspect van deze MOOC is het op de kaart zetten van de
Universiteit Leiden, onze afdeling belastingrecht en het International Tax
Center. Momenteel zijn we
de enige universiteit ter wereld die hiermee bezig is en deze pionierspositie
is bijzonder waardevol voor ons. Met de MOOC gunnen we hen, die meer
over dit onderwerp willen weten, de mogelijkheid kennis te vergaren zonder te
hoeven betalen. Ik kreeg van de week een ontroerend mailtje van iemand uit
Congo, die mij bedankt voor de course en vertelde over de situatie daar. Ik
moet bekennen dat dat soort dingen wel iets met mij doen. Men kan in de MOOC
kiezen tussen twee tracks, te weten
de basic track en de advanced track. De eerstgenoemde track is gericht op basiskennis en is
bedoeld voor degenen die zonder enige voorkennis onderwezen willen worden in
het internationaal belastingrecht. Zij krijgen elke week een kleine multiple choice-quiz voorgeschoteld en
na zes weken maken zij een tentamen, wat hen een statement of accomplishment oplevert. De advanced track gaat dieper op de stof in en is bedoeld voor mensen
die reeds werkzaam zijn in de praktijk. Onze laatste drijfveer om deze MOOC op
te zetten is gelegen in onze overtuiging dat het onderwijs in de vorm die wij
kennen gaat veranderen, al weten we nog niet precies hoe dit vorm zal krijgen. Daarom
willen we in ieder geval alvast ervaring hebben in het geven van online
onderwijs, zodat we beter weten wat we kunnen verwachten. Het zou zomaar kunnen
dat het in de toekomst gangbaar is dat studenten niet meer aan hun locatie
gebonden zijn, maar bij diverse universiteiten van verschillende continenten enkele
vakken kunnen volgen en zodoende hun eigen unieke curriculum kunnen samenstellen.
Door niet weg te lopen van de ontwikkelingen in het digitale tijdperk, dwing je
jezelf te vernieuwen en kun je je positie goed verstevigen. De Leiden Law
School kan in dat opzicht niet achterblijven en dient wat dit betreft stappen
te maken. Gelukkig gebeurt dit ook absoluut. Enkele jaren geleden al was
Stefaan van den Bogaert de eerste Leidse hoogleraar die een MOOC verzorgde. Onze
MOOC is eind april online gegaan en momenteel hebben we meer dan 11.000
participanten, uit maar liefst 174 verschillende landen. Ik vind het geweldig
om te zien dat participanten van de MOOC nu zelf studiegroepjes vormen om over
de stof te discussiëren. Zo komt er een klein groepje op de zaterdagen bijeen
in de Starbucks in Leiden, waar ik dan ook even aanschuif. Het bijzondere
hieraan is dat dit in Leiden gebeurt, maar ook in São Paulo en diverse andere
wereldsteden komt men samen. Erg mooi te zien dat je met een MOOC ervoor kunt
zorgen dat mensen aan de andere kant van de wereld dusdanig geprikkeld raken
dat ze meer willen leren over het betreffende onderwerp.
De afdeling Belastingrecht bestond vorig
jaar 50 jaar en hiermee is de Universiteit Leiden de oudste universiteit die
onderwijs in het fiscaal recht aanbiedt aan haar studenten. Hoe wordt dit
vormgegeven en wat is de rol van het International Tax Center hierin? Ja,
in september 2014 vierden we ons 50-jarig bestaan in de Hooglandse Kerk. Een
prachtige dag, waarop je beseft in een rijke traditie te staan. Natuurlijk is
er wel het een en ander veranderd. We bieden nu een bachelor- en
masteropleiding fiscaal recht aan, gevolgd door twee Advanced Masteropleidingen
bij het International Tax Center. Het ITC zit in een prachtig pand aan het
Rapenburg, waar we uiteraard bijzonder blij mee zijn. Maar we zitten dus wel
wat verder van de faculteit, wat misschien ook betekent dat we minder bekend
zijn op het KOG. Sinds de jaren ’90 biedt het ITC de mogelijkheid om een
post-master te volgen en met ingang van dit collegejaar zijn er maar liefst
twee post-masters die hier gevolgd kunnen worden. Studenten uit de hele wereld
komen voor een jaar naar Leiden, naar het ITC, om na hun master nog meer kennis
op te doen. Mede dankzij de samenwerking tussen de universiteit en het ITC
kunnen we deze studenten dit aanbieden. Ook de reguliere studenten Fiscaal
Recht worden regelmatig bij het ITC uitgenodigd voor lezingen en speciale
gelegenheden. Daarnaast proberen we hen constant uit te dagen en op een unieke
wijze te onderwijzen. Zo is de advanced
track van de MOOC een verplicht onderdeel van het masteronderwijs, waarin
ik uiteraard ook actief ben. Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van onze
studenten; het is immers de eerste keer dat we een gedeelte van het onderwijs
op deze wijze invullen. Maar ik denk dan ook dat je het meeste kunt leren als
je openstaat voor innovaties en een overlap probeert te zoeken tussen hetgeen
je kent en wilt leren.
De afdeling Belastingrecht kent een
relatief groot aantal werknemers dat tevens werkzaam is in de praktijk. Hoe
ervaart u dit? De
wisselwerking tussen de universiteit en de praktijk moet niet worden
onderschat, die is van enorm belang. Ik lees soms prachtig uitgewerkte
academische artikelen die in de praktijk weinig nut hebben, bijvoorbeeld omdat
het gestelde probleem in de praktijk zich amper voordoet. Door aandacht te
blijven besteden aan beide kanten van de medaille voorkom je het scenario
waarin onderwezen wordt vanuit een ivoren toren en ik vind het dan ook erg fijn
dat onze afdeling zoveel mensen kent die op beide fronten werken. Wellicht komt
dit omdat de fiscale praktijk, desondanks de relatief slechte arbeidsmarkt, nog
steeds erg trekt aan de fiscaal juristen. Er zijn echter ook nadelen te noemen.
Allereerst kan een universiteit niet draaien op alleen maar parttime krachten,
dus je kunt dit trucje niet oneindig blijven herhalen. Ook is de combinatie
tussen de praktijk en de academische wereld qua werkdruk een vrij pittige, dus
het moet zeker niet worden onderschat. Maar het grootste nadeel hierin is in
mijn ervaring dat je
ervoor moet waken dat men je niet als ‘professor, tevens spreekbuis van de
commerciële bedrijven’ gaat zien. Dit betekent niet dat ik het ervaar
als lastig, maar het is zeker iets waar je rekening mee moet houden. Het gaat
erom dat je altijd jezelf blijft.
Wat zou u de Leidse rechtenstudent willen
meegeven? Je
studietijd is de ideale tijd om jezelf echt te leren kennen. Veel studenten
denken aanvankelijk dat ze het helemaal voor elkaar hebben en de hele wereld
aankunnen, wat uiteraard een prachtige gedachte is. Maar linksom of rechtsom; als student
ben je nog steeds erg jong en moet je genoeg energie steken in het uitvinden
wie je nu werkelijk bent en wat je belangrijk vindt. Dit vind ik
minstens zo belangrijk als de studie zelf. Zo krijg je binnen het
verenigingsleven de mogelijkheid om jezelf te ontplooien op een unieke manier
en zelf heb ik bij Minerva een geweldige tijd gehad. Door extra-curriculaire
activiteiten en dergelijke te ondernemen en door buiten de voor jou gebaande
paden te treden leer je ontzettend veel. Ik denk dat je het meest succesvol
kunt zijn als je jezelf écht goed kent en dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
.