In het kader van de Covid-19-pandemie wordt door verschillende farmaceutische bedrijven in de wereld gezocht naar een
vaccin tegen deze besmettelijke ziekte.[1] Zodra het vaccin hiertegen beschikbaar
komt zal het naar alle waarschijnlijkheid vrijwillig worden aangeboden.
Allereerst zullen waarschijnlijk zorgmedewerkers en risicogroepen het aanbod
krijgen om gevaccineerd te worden. Daarnaast speelt jaarlijks ook de discussie
weer op rondom het vaccin tegen griep, dat standaard wordt aangeboden aan
risicogroepen. Het zou volgens sommige onderzoekers niet zeker zijn of het
griepvaccin effectief beschermt tegen griep.[2] Dit is wederom een vrijwillige
vaccinatie, waarbij de vaccinatiegraad jaarlijks tussen de vijftig en zeventig
procent ligt.[3]
In
2019 was in de periode van juni tot eind augustus sprake van een
mazelenepidemie op Urk. Dit heeft, volgens het Rijksinstituut voor
Volksgezondheid en Milieu (RIVM), destijds tot 32 mazelenpatiënten geleidt. Het
ging hierbij in vrijwel alle gevallen om niet-gevaccineerde kinderen.[4] Het
vaccineren van kinderen volgens het rijksvaccinatieprogramma is vrijwillig.
Ouders kiezen er in Nederland zelf voor of ze hun kinderen wel of niet
vaccineren tegen kinderziektes. Inmiddels is de epidemie van deze mazelen op
Urk voorbij maar blijft het een feit dat in sommige, met name gereformeerde,
gemeentes sprake is van een lage vaccinatiegraad tegen de ziektes die in het
rijksvaccinatieprogramma zijn opgenomen.[5] Daarnaast is er ook sprake van een
nieuwe trend onder jonge ouders om hun kinderen om niet-religieuze redenen te
onthouden van vaccinaties. Hierbij worden verscheidene redenen aangedragen door
deze ‘antivax’ ouders, waarbij vaak aan de wetenschappelijke accuraatheid
getwijfeld kan worden.
Het
verschil tussen voorbeelden als enerzijds het jaarlijkse griepvaccin en
anderzijds het mazelenvaccin, is dat er sprake is van de vrijwillig keuze van
het individu zelf in het geval van het griepvaccin, en de keuze van de ouders
over hun kind bij het mazelenvaccin. Immers kan een volwassene die tot de
risicogroep behoort van griep, er zelf voor kiezen om wel of niet gevaccineerd
te worden. Van kinderen wordt nog niet verwacht dat zij deze keuze zelf kunnen
maken. In dit artikel zal ik kort ingaan op de redenen die ouders die hun
kinderen om niet-religieuze redenen niet vaccineren aandragen. Daarna zal ik
ingaan op de vraag of het ethisch wenselijk is, om in Nederland het vaccineren
van kinderen volgens het rijksvaccinatieprogramma verplicht te stellen.
Om te beginnen kan een vaccinatie op verschillende manieren plaatsvinden. Bij het BMR-vaccin, het vaccin tegen mazelen, de bof en
rodehond, is sprake van het injecteren van verzwakte virussen. Het afweersysteem
detecteert de verzwakte virussen en leert om hier antistoffen tegen aan te
maken. De virussen die normaal gesproken deze ziektes veroorzaken zijn in dit
vaccin genetisch sterk aangepast, waardoor zo goed als onmogelijk is om deze
ziektes van de vaccinatie te krijgen.[6] Wel kan het afweersysteem, dankzij deze
ervaring met de verzwakte virussen, iemand beschermen als diegene in contact
komt met de daadwerkelijke virussen. Hierdoor is iemand beschermt tegen deze
ziektes zonder ooit ziek te zijn geweest.[7] Een andere methode die wordt
gebruikt is het injecteren met specifieke eiwitten die zich op een virus
bevinden. Dit wordt bijvoorbeeld gedaan bij het vaccineren tegen humaan
papillomavirus, een virus dat baarmoederhalskanker kan veroorzaken. Het afweersysteem
leert de specifieke eiwitten die zich op het humaan papillomavirus bevinden te
herkennen waardoor, zodra iemand met het gehele virus in contact komt, het
lichaam direct antistoffen aan kan maken.[8] Bij beide methodes die veelvuldig
gebruikt worden is het dus niet of nauwelijks mogelijk om de ziekte waartegen
gevaccineerd wordt van het vaccin zelf op te lopen.
Volgens sommigen zouden vaccinaties
kwalijke gevolgen kunnen hebben. Dit zou volgens dergelijke personen onder
andere komen doordat vaccinaties de stof formaldehyde bevatten. Formaldehyde is
inderdaad een giftige stof.[9] Een vaccinatie bevat echter formaldehyde vanwege
de eigenschap van formaldehyde om bacteriegroei tegen te gaan, waardoor er geen
schadelijke bacteriën in de vaccins kunnen groeien. Daarnaast is de dosis
formaldehyde in een vaccin niet schadelijk; ter vergelijking, in één peer zit twintig
tot veertig keer zoveel formaldehyde als in een vaccin.[10] Het is dus onzin om
dit als reden te gebruiken om af te zien van vaccinatie. Een andere reden die
vaak in het geval van het weigeren van het BMR-vaccin wordt gegeven, is dat het
BMR-vaccin tot autisme zou kunnen leiden. Dit is ooit uit een, inmiddels
ingetrokken, studie geconcludeerd. Het verband tussen het BMR-vaccin en autisme
is inmiddels compleet onderuitgehaald door medisch onderzoek.[11] De laatste veelgebruikte reden om vaccinatie te weigeren
die ik zal bespreken is dat vaccinaties het immuunsysteem van kinderen negatief
zou beïnvloeden, vanwege het binnen een te korte periode achter elkaar
toedienen van de vaccinaties. Dit zou bijvoorbeeld tot hogere vatbaarheid
voor andere ziektes of een gevaarlijke te sterke activatie van het
afweersysteem kunnen leiden. Deze claims zijn uitgebreid onderzocht en geen
valide redenen om van vaccinatie af te zien.[12] Er zijn wel risico’s aan
vaccinatie verbonden, maar deze risico’s zijn dergelijk minimaal dat hier geen
angst voor hoeft te bestaan.[13]
Een
goede reden om kinderen niet te laten vaccineren, is als een vaccinatie geen
effect zou hebben in de bescherming tegen ziektes. Dit is bijvoorbeeld het
geval bij kinderen met een vorm van Common-variable immunodeficiency (CVID).
CVID-patiënten kunnen niet of vermindert antilichamen aanmaken nadat zij in
contact zijn geweest met virussen.[14] Daardoor is het voor CVID-patiënten vaak
niet mogelijk om na een vaccinatie effectief beschermt te zijn tegen ziektes
waartegen gevaccineerd wordt. CVID-patiënten en andere mensen met aandoeningen
waardoor er sprake is van een verzwakt afweersysteem, zoals bijvoorbeeld onbehandelde
HIV-patiënten, zullen dus risico blijven lopen op de ziektes waar het
rijksvaccinatieprogramma tegen vaccineert.
Het
belang van vaccinatie komt van zowel het voorkomen van ziektes op individueel
niveau, als van het voorkomen van ziekte-epidemieën in de populatie. Op
individueel niveau kan een persoon niet meer ziek worden dankzij een
vaccinatie, op populatieniveau is het zo dat epidemieën voorkomen kunnen worden
dankzij een groot deel van de populatie dat gevaccineerd is. Dit komt door
zogenaamde herd-immunity. Herd-immunity houdt in dat, doordat een groot deel
van de populatie antilichamen heeft tegen een bepaalde ziekte, een ziekte zich
niet meer kan verspreiden waardoor individuen zonder antilichamen niet ziek
kunnen worden.[15] Dankzij herd-immunity is de kans voor bijvoorbeeld
CVID-patiënten en onbehandelde hiv-patiënten om een ziekte als mazelen op te
lopen minimaal. Het percentage van de populatie dat antilichamen tegen een
ziekte dient te hebben waardoor herd-immunity optreedt, verschilt per ziekte.
Op
basis van herd-immunity stel ik dat wel of niet vaccineren een van de weinige
medisch-ethische dilemma’s is waarbij het aanmoedigen van een bepaalde kant
sterk verdedigt kan worden. Immers gaat vaccinatie niet slechts om het zichzelf
beschermen tegen ziektes, maar ook om het beschermen van mensen die niet
gevaccineerd kunnen worden. Ik bepleit dan ook dat op medisch-rationeel niveau
het zoveel toestemming verkrijgen tot vaccinatie door mensen, en het bewust
maken van de veiligheid en voordelen van vaccinatie, een goede zaak is om de
volksgezondheid te beschermen.
Echter
is er de laatste jaren sprake van een dalende trend van het aantal kinderen dat
gevaccineerd wordt volgens het rijksvaccinatieprogramma. Momenteel is dit
percentage stabiel, maar nog niet terug op het niveau van rond 2010.[16] In de
politiek is het idee van het algemeen verplicht stellen van ouders om hun
kinderen te vaccineren als deze trend zich niet omdraait ter sprake gekomen.
Dit kwam notabene van de liberale Klaas Dijkhoff, fractievoorzitter van de VVD.[17] Een dergelijke vaccinatieplicht van kinderen is bijvoorbeeld Frankrijk al van
kracht. Het gevolg is daar geweest dat het aantal gevaccineerde kinderen
toenam, wat dus laat zien dat dergelijke wetgeving effectief kan zijn.[18] Het
idee van een verplichte preventieve maatregel om ziekte-epidemieën in de
populatie te voorkomen gaat echter in tegen het medisch-ethische principe van
de autonomie van patiënten. Het is in de moderne geneeskunde in de eerste
plaats belangrijk wat de wensen van patiënten zijn, ervan uitgaande dat deze
wensen zonder toedoen van bijvoorbeeld een psychische aandoening worden
gevormd. Tegenover de autonomie van de patiënt is het paternalisme van de arts
te plaatsen. Dit houdt in dat een arts uitgaat van wat volgens de moderne
medische wetenschap de meest effectieve behandeling is, en dit probeert toe te
passen bij het behandelen van patiënten. Dit conflict tussen de autonomie van
de patiënt en het paternalisme van een arts wordt bij een vaccinatieplicht voor
kinderen gewonnen door het paternalisme. Ouders zouden daarbij geen keuze meer
hebben of ze hun kinderen deze preventieve behandeling wel of niet laten
ondergaan. Het is erg lastig om te stellen dat de medische keuzevrijheid, waar
de laatste decennia zo veel vooruitgang in is geboekt, beperkt zou moeten
worden op dit punt. Hiervoor zou een degelijke onderbouwing moeten bestaan die
een vaccinatieplicht proportioneel maakt. Daarnaast zou de vaccinatieplicht te
handhaven moeten zijn om daadwerkelijk effect te hebben.
Om te beginnen zou een vaccinatieplicht voor kinderen
proportioneel moeten zijn in het voorkomen van ernstig lijden door
ongevaccineerde kinderen. Een ziekte zoals mazelen is in het
rijksvaccinatieprogramma opgenomen vanwege de hoge mate van besmettelijkheid en
het potentieel ernstige beloop van de ziekte. Mazelen kan leiden tot doofheid
en hersen- en longontsteking met fatale afloop.[19] Ondanks dat de kans op deze
complicaties niet groot is, komen ze in de praktijk vaak genoeg voor in een
populatie om als grootschalig probleem te bestempelen als door een epidemie
veel kinderen mazelen oplopen. Volgens schattingen zouden er van 2000 tot 2018
wereldwijd 23,2 miljoen doden aan mazelen zijn voorkomen dankzij vaccinatie.
Het is dus zeker te stellen dat mazelen een serieus te nemen aandoening is
waarbij vaccinatie een belangrijke rol heeft gespeeld in het reduceren van het
aantal doden. Het is echter moeilijk om hard te maken dat een vaccinatieplicht
voor bijvoorbeeld mazelen op dit moment in Nederland essentieel is, aangezien
de vaccinatiegraad nog op 93 procent van de bevolking ligt.[20] Herd-immunity
treedt bij mazelen volgens berekeningen op als minstens 91 tot 94 procent van
de bevolking antistoffen tegen mazelen heeft.[21] Nederland zit hier dus nog in,
waardoor het moeilijk te stellen is dat er nu een vaccinatieplicht moet worden
ingevoerd om herd-immunity te bereiken.
Men
zou kunnen stellen dat het niet vaccineren van kinderen kan leiden
tot voorkombare aandoeningen. Dit zou kinderen een onnodig risico geven op deze
ziektes, en het lijden aan deze ziektes zou dan op zichzelf als een vorm van
kindermishandeling kunnen worden gezien aangezien de ouders aan dit risico
hebben bijgedragen. Dit zou mogelijk zelfs doorgetrokken kunnen worden naar het
mishandelen van andere kinderen, als het eigen kind andere kinderen met de
desbetreffende ziekte zou besmetten. Een pleitbezorger van een dergelijke
redenering is de Amerikaanse hoogleraar Dorit Rubinsteins Reiss. Zij stelt dat
ouders die ervoor kiezen om hun kinderen niet te vaccineren, aansprakelijk
zouden moeten worden gesteld als een ziekte via hun kinderen overgedragen wordt
aan kinderen die niet gevaccineerd kunnen worden door een onderliggende
aandoening.[22] Hiermee stelt zij dus dat de
desbetreffende ouders in dergelijke gevallen indirect schuldig zijn aan het
verspreiden van voorkombare ziektes.
Een
reden om vaccinatie van een kind te weigeren, kan een beroep op religieuze
gronden zijn. Indien een vaccinatieplicht voor kinderen zou worden ingevoerd,
zou dit als mogelijke uitzonderingsgrond kunnen gaan gelden. Door sommige
ouders die tot bijvoorbeeld een gereformeerde gemeenschap behoren, wordt
vaccinatie gezien als indruisend tegen de wil van God. Dit is een puur
levensbeschouwelijke reden om van vaccinatie af te zien; het is daarom moeilijk
om met wetenschappelijke argumenten hier tegenin te gaan. Ik zie religieuze
redenen als een meer valide grondslag voor vaccinatieweigering dan misvattingen
rondom de veiligheid van vaccinaties. Als een vaccinatieplicht voor kinderen
zou worden ingevoerd, wordt de vrijheid van religie dus enigszins ingeperkt.
Vrijstellingen om religieuze redenen worden soms gezien als uiting van het
respect dat Nederland heeft voor levensbeschouwelijke pluriformiteit. Het is
dus mogelijk dat door zowel confessionele politici als voor politici die
voorstander zijn van dergelijke levensbeschouwelijke pluriformiteit er een vorm
van weerstand tegen een dergelijke inperking van de religieuze vrijheid op
wordt nagehouden. Men moet echter wel in het achterhoofd houden dat het hier
mogelijk om een proportionele inperking van de religieuze vrijheid gaat vanwege
het potentieel aantal te redden levens. Een interessant vraagstuk bij weigering
om religieuze redenen ontstaat bij vaccins waar varkensgelatine in verwerkt is.
Het is voor te stellen dat islamitische en joodse mensen hierdoor zouden gaan
weigeren om hun kinderen deze vaccinaties te laten ontvangen, aangezien varken
door beide religies als onrein wordt gezien.[23] In sommige versies van het
BMR-vaccin zit varkensgelatine verwerkt, waardoor dit vaccin dus varken bevat.[24] Volgens sommige geleerden binnen deze religies is gelatine een dergelijk
chemisch bewerkt deel van varkens, waardoor het niet meer gezien kan worden als
varken.[25] Deze conclusies gelden natuurlijk niet voor alle gelovigen die varken
weigeren, waardoor met de ingrediënten van vaccins rekening zou moeten worden
gehouden indien ze verplicht worden.
Tenslotte
moet men zich afvragen of de vaccinatieplicht voor kinderen te handhaven zou
zijn. In landen waar een dergelijke plicht al geldt, zoals Frankrijk, wordt
gebruik gemaakt van een vaccinatie-certificaat. Ouders verkrijgen een dergelijk
certificaat van een arts die de vaccinaties toegediend heeft aan hun kind,
waarna zij dit certificaat aan de school waar het kind bij ingeschreven staat
dienen te tonen.[26] Als zij dit certificaat niet kunnen tonen, dienen zij het
kind zo spoedig mogelijk te laten vaccineren. Als dit alsnog niet gebeurt, is
het in Frankrijk mogelijk om de ouders strafrechtelijk te vervolgen voor
kindermishandeling, zoals ik reeds eerder heb beschreven wat de situatie zou
kunnen worden in Nederland bij een vaccinatieplicht. Aangezien hier al een
aantal veroordelingen uit zijn voortgekomen, is het dus uitvoerbaar om erop toe
te zien dat ouders de vaccinatieplicht naleven.[27] Een mogelijk probleem blijft
hierbij echter wel dat een arts, om wat voor reden dan ook, een vals
certificaat van vaccinatie voor de ouders van een kind zou kunnen maken. De
enige manier om dan alsnog te controleren of het kind daadwerkelijk
gevaccineerd is, is dat een onafhankelijke instantie het kind op antistoffen
tegen de desbetreffende ziekte zou testen. Het beleid zou kunnen zijn om dit
standaard bij alle kinderen te doen. Dit is echter zeer lastig te coördineren
en vrij invasief, aangezien er dan bloed bij alle kinderen in een land zou
moeten worden afgenomen. Er blijven dus wel een aantal problemen aanwezig bij
het handhaven van een vaccinatieplicht voor kinderen.
Concluderend
zou ik stellen dat een vaccinatieplicht voor kinderen momenteel nog niet
proportioneel is om in te voeren in Nederland. Nederland voldoet momenteel nog
aan het aantal mensen met antistoffen tegen de ziektes waartegen gevaccineerd
wordt om herd-immunity te verkrijgen. Het beste zou naar mijn idee zijn om in
de eerste plaats alle misinformatie rondom vaccinatie tegen te gaan, om zo het
aantal gevaccineerde kinderen weer op het niveau van rond 2010 te krijgen. Als
dit niet lukt en het aantal gevaccineerde kinderen alsnog onder het vereiste
aantal voor herd-immunity komt, zou het proportioneel worden om alsnog tot een
vaccinatieplicht voor kinderen over te gaan. Dit zou dan gebaseerd moeten
worden op het Franse model. Er zou dan gelet moeten worden op dat de vaccinaties
geen varken bevatten, zodat daar geen morele bezwaren voor gelovigen over
kunnen worden ontstaan. De religieuze vrijheid en de autonomie van de patiënt
zou hierdoor wel verminderd worden, maar daar staat tegenover dat de
volksgezondheid hiervan zeer sterk zou profiteren door het beschermen van
risicogroepen. Onze liberale samenleving kent veel vrijheden, maar daardoor ook
veel verantwoordelijkheden. Het laten vaccineren van zoveel mogelijk kinderen
zie ik als een van deze verantwoordelijkheden.
1. T. Thanh Le e.a.,‘The COVID-19 vaccine development landscape’, Nat. Rev. Drug Discov.
(19) 2020, afl. 5, p. 305-306.
2. ‘Grip op griep’,
Gezondheidsraad 11 juni 2014,
gezondheidsraad.nl/documenten/adviezen/2014/06/11/grip-op-griep.
3. ‘Griepvaccinaties
per gemeente’, Volksgezondheidenzorg.info 23 september 2019,
volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/influenza/regionaal-internationaal/regionaal#node-griepvaccinaties-gemeente.
4. ‘Mazelen in
Nederland’, RIVM 4 september 2019,
https://www.rivm.nl/mazelen/mazelen-in-nederland....
5. W.L.M. Ruijs,
‘Acceptatie van vaccinatie in de reformatorische gezindte’, RIVM 26 juni
2013, rivm.nl/acceptatie-van-vaccinatie-in-reformatorische-gezindte.
6. ‘The 20 Most
Frequent Objections to Vaccinations – and Responses by Immunisation Experts of
the Robert Koch Institute and the Paul-Ehrlich-Institut’, Robert Koch
Institut 19 augustus 2016, rki.de/EN/Content/Institute/DepartmentsUnits/InfDiseaseEpidem/Div33/Objections_and_Responses.html.
7. ‘BMR-vaccinatie
bij 14 maanden, 9 jaar’, RIVM 17 januari 2020,
rijksvaccinatieprogramma.nl/vaccinaties/bmr.
8. H. Malik, F.H.
Khan & H. Ahsan, ‘Human Papillomavirus: Current Status and Issues of Vaccination’,
Arch. Virol. (159) 2014, afl. 2, 199-205.
9. M.H. Fischer,
‘The Toxic Effects of Formaldehyde and Formalin’, J. Exp. Med. (6) 1905,
afl. 4-6, p. 487–518.
10. ‘Wat zit er in
een vaccin?’, RIVM 28 april 2020, rijksvaccinatieprogramma.nl/vaccinaties/wat-zit-er-in.
11. F.
DeStefano & W.W. Thompson, ‘MMR vaccine and autism: an update of the
scientific evidence’, Expert Rev. Vaccines (3) 2004, afl. 1, p. 19-22.
12. A.L.
Gregson & R. Edelman, ‘Does antigenic overload exist? The role of multiple
immunizations in infants’, Immunol Allergy Clin. North Am. (23) 2003,
afl. 4, p. 649-664.
13. D.F.
Maron, ‘Fact or Fiction?: Vaccines Are Dangerous’, Scientific American 6
maart 2015,
scientificamerican.com/article/fact-or-fiction-vaccines-are-dangerous.
14. L.
Hammarström, I. Vorechovsky & D. Webster, ‘Selective IgA deficiency (SIgAD)
and common variable immunodeficiency (CVID)’, Clin. Exp. Immunol. (120)
2000, afl. 2, p. 225–231.
15. P.
Fine, K. Eames, D.L. Heymann, ‘“Herd Immunity”: A Rough Guide’, Clin. Infect. Dis. (52) 2011, afl. 7, p. 911-916.
16. ‘Trend
vaccinatiegraad zuigelingen’, Volksgezondheidenzorg.info 30 juni 2020,
volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/vaccinaties/cijfers-context/trends#node-trend-vaccinatiegraad-zuigelingen.
17. K.H.D.M.
Dijkhoff, ‘Klaas Dijkhoff over vaccinatie’, VVD 23 augustus 2018,
vvd.nl/nieuws/klaas-dijkhoff-over-vaccinatie.
18. M.
Warren, ‘Vaccination rates rise in Italy and France after law change’,
Nature 16 juli 2019, https://www.rivm.nl/mazelen/mazelen-in-nederland....
19. ‘Measles’, WHO
5 december 2019, who.int/news-room/fact-sheets/detail/measles.
20. ‘Vaccinatiegraad
stabiel, deelname daalt niet langer’, RIVM 24 juni 2019,
rivm.nl/nieuws/vaccinatiegraad-stabiel-deelname-daalt-niet-langer.
21. P.
Plans e.a., ‘Lack of herd immunity against measles in individuals aged <35
years could explain re-emergence of measles in Catalonia (Spain)’, Int’l. J.
Infect. Dis. (18) 2014, p. 81-83.
22. D.R.
Reiss, ‘Compensating the Victims of Failure to Vaccinate: What Are the
Options?’, Cornell J. L. Pub. Pol’y. (23) 2014, afl. 3, p. 595-633.
23. N.J.
Ruane, ‘Why Does the Bible Prohibit Eating Pork?’, Oxford Biblical Studies
Online, global.oup.com/obso/focus/focus_on_why_does_the_bible_prohibit_eating_pork/.
24. S.
Jenkins, ‘Pork gelatine use in NHS vaccines ‘disappointing’’, BBC 25
oktober 2018, bbc.com/news/health-45939514.
25. ‘Religion
and Vaccines’, IVS 12 juni 2019, vaccinesafety.edu/Religion.htm.
26. ‘Which
vaccinations are compulsory for children in France?’, The Local France 6
september 2019,
thelocal.fr/20190906/which-vaccinations-are-compulsory-for-children-in-france.
27. D.
Rubinstein Reiss, ‘Freedom to ignore French vaccination program – a court
case’, The Skeptical Raptor 1 augustus 2018,
skepticalraptor.com/skepticalraptorblog.php/freedom-vaccinate-france-a-court-case.