Tijdens de rechtenstudie wordt men geacht veel te lezen. Voor het overgrote deel is dat non-fictie, maar er zijn uitzonderingen: een vak als
Recht en Literatuur richt zich specifiek op fictie en heeft als voorgeschreven
literatuur bijvoorbeeld Sophocles’ Antigone.
Daarbij wordt echter vooral gekeken naar boeken, en blijft een ander “extern
perspectief” grotendeels onbelicht: films. Hoewel er enige pogingen zijn gedaan
aandacht te besteden aan het genre “recht en film”[1] is
dat tamelijk beperkt gebleven – en dat is jammer, want er zijn veel uitstekende
films te vinden waar (soms onbedoeld) veel uit te leren valt over het recht. In
dit artikel al ik daarom een van ’s werelds beroemdste sciencefictionseries
onder het juridische vergrootglas leggen: Star
Wars.
Star Wars in een
notendop
Voor degenen die Star
Wars niet kennen, zal ik allereerst kort uitleggen hoe de films in elkaar
steken (ja, dit stuk bevat spoilers). Alle films spelen zich af “a long time
ago, in a galaxy far, far away.” De zogeheten Original Trilogy, uitgekomen tussen 1977 en 1983 en bestaande uit Episodes IV-VI,[2]
vertelt het verhaal van de jonge Luke Skywalker en zijn strijd tegen het
Galactische Keizerrijk (hierna aangeduid met zijn Engelse naam, The Empire),
dat wordt geleid door de kwaadaardige keizer Palpatine en zijn rechterhand
Darth Vader. Aan het einde van Episode V:
The Empire Strikes Back doet Darth Vader na een episch duel aan Luke de
onthulling dat “I am your father”: Vader is Lukes vader, Anakin Skywalker.
De Prequel Trilogy, bestaande uit de tussen
1999 en 2005 uitgekomen Episodes I-III,
volgt de jonge Anakin Skywalker en vertelt hoe hij Darth Vader werd. Anakin is
hier een Jedi ridder, belast met het bewaken van de vrede in de Galactische
Republiek. Die is verwikkeld in een burgeroorlog, waarin een beweging die zich
de Separatisten noemt zich wil afscheiden van de rest van de planeten. Om deze
opstand te onderdrukken kent de Senaat aan grootkanselier Palpatine
buitengewone bevoegdheden toe, waarmee hij vrijwel ongecontroleerd kan regeren.
Als men ontdekt dat Palpatine een Sith Lord is – en bovendien het brein achter
de Separatistische beweging – probeert men hem uit te schakelen, maar de poging
slaagt niet: Palpatine slaat de coup af en roept zichzelf uit tot keizer van
het Galactische Keizerrijk.[3]
Unlimited
power!
Veruit de duidelijkste parallel is te vinden in de eerste
drie films, en in het bijzonder in de opkomst van Palpatine. Als hij zich na de
mislukte couppoging uitroept tot keizer doet hij dat met de woorden “In order to ensure our security and
continuing stability, the Republic will be reorganized into the first Galactic
Empire, for a safe and secure society” – dit alles onder luid applaus
van de verzamelde leden van de Senaat, die er blijkbaar geen probleem mee
hebben dat de democratie voor hun ogen wordt afgeschaft.
Klinkt dit patroon –
crisis, Senaat die vastloopt in eindeloze discussies, meer bevoegdheden voor de
leider, couppoging, “unlimited power”
die niet wordt gehinderd door democratie, dictatuur – wellicht bekend? Vervang
“Palpatine” door “Hitler”, “Galactische Republiek” door “Weimarrepubliek”,
“Jedi-coup” door “Rijksdagbrand” en “unlimited
power” door “Ermächtigungsgesetz”[4] en
we zijn in het Duitsland van 1933. Doe hetzelfde met “Julius Caesar”, “Romeinse
republiek”, “burgeroorlog” en “dictator voor het leven” en je krijgt Rome rond
45 v. Chr. Het is niet verwonderlijk dat er sterke overeenkomsten bestaan
tussen de verschillende coups: Star Wars-bedenker
George Lucas putte voor Episode III: Revenge
of the Sith inspiratie uit historische staatsgrepen, waaronder die van Caesar,
Napoleon en Hitler.[5] Over de parallellen tussen
de verschillende coups merkte hij
op: “You sort of see these
recurring themes where a democracy turns itself into a dictatorship, and it
always seems to happen kind of in the same way, with the same kinds of issues.”[6] Een
groot deel van Revenge of the Sith is,
in zekere zin, een studie naar de vraag hoe een democratie op democratische
wijze aan haar einde kan komen.[7]
Uiteraard
is deze interpretatie niet beperkt tot het verleden: ook na Star Wars zijn politici en regeringen
veelvuldig vergeleken met Palpatine en The Empire. George Lucas baseerde
Palpatine deels op Richard Nixon,[8] en
toen A New Hope in 1977 uitkwam vergeleken
velen The Empire met de Sovjet-Unie.[9] De
Amerikaanse politiek biedt meer vergelijkingen: zo meenden veel Democraten dat
de steeds toenemende macht van Palpatine in de Prequel Trilogy een verwijzing was naar toenmalig president
George W. Bush,[10] en dachten Republikeinen
hetzelfde van “executive order president” Obama.[11]
Nog
recenter deed de verrassende opkomst van Donald Trump, met het imago van een
sterke man die niet uitgebreid met de wetgevende macht overlegt maar liever
doortastend optreedt, denken aan Palpatines machtsgreep in naam van een “safe
and secure society”.[12] De
op zijn zachtst gezegd geërgerde reacties van sommige Trump-aanhangers op de
opmerking dat The Empire in feite een nazistische beweging is[13] –
een bewering die, gezien de hierboven genoemde parallellen, verre van
controversieel zou moeten zijn – geeft uiteraard ook te denken over wat Star Wars te vertellen heeft over Trumps
presidentschap.[14]
I am your father
Het is een veelgehoorde mythe dat George Lucas de gehele Star Wars-saga van tevoren had gepland. zo
zou hij al voordat A New Hope uitkwam
hebben bedacht dat Darth Vader Lukes vader is, en eigenlijk ook al de Prequel
Trilogy hebben uitgedacht. Niets daarvan is waar: Lucas’ oorspronkelijke idee
was een enkele film getiteld Star Wars
– geen zes films met een zo uitgebreide plot, en zeker geen “I am your father”. Toch lijken in die
beroemde scène aan het eind van The
Empire Strikes Back alle puzzelstukjes op hun plaats te vallen, en lijkt
het volkomen logisch dat Darth Vader ook daadwerkelijk Lukes vader is: ergens
lijkt het alsof het moment altijd al in de films besloten lag. Dat is uiteraard
niet het geval: Lucas heeft het bedacht tijdens het schrijven van The Empire Strikes Back. Tegelijkertijd
had hij niet elke willekeurige onthulling kunnen doen: als Vader bijvoorbeeld
had gezegd “I am your cat”
of “I am R2-D2” zou
niemand hem hebben geloofd.[15]
Lucas – en met hem andere scriptschrijvers – heeft dus een grote creatieve
vrijheid, maar geen onbeperkte: hij is gebonden aan het voorgaande deel van het
verhaal, waarmee de nieuwe delen coherent moeten blijven.
De Amerikaanse
jurist Cass Sunstein, hoogleraar staatsrecht aan Harvard, is van mening dat
iets soortgelijks geldt voor rechters, en dan in het bijzonder rechters van het
Amerikaanse Supreme Court.[16]
Neem bijvoorbeeld de “Equal Protection Clause” van het veertiende amendement.[17] Toen
dat amendement in de jaren 1860 werd geschreven kon men niet voorspellen dat het
jaren later gebruikt zou worden om een einde te maken aan segregatie,[18] vrouwen
toe te laten tot een militaire academie[19]
of het homohuwelijk te legaliseren.[20] Integendeel:
de auteurs hadden waarschijnlijk een veel beperktere interpretatie in
gedachten.[21] De beslissingen in zaken
als Brown of Obergefell – elk een revolutie in de bescherming van minderheden –
waren bovendien in strijd met eerdere uitspraken, die precies het
tegenovergestelde beweerden.[22]
Toch leken ze, toen ze werden gewezen, logischerwijs te volgen uit het
veertiende amendement. Hiermee creëerde het Supreme Court zijn eigen “I am your father”-moment: tot
die tijd waren segregatie of een verbod op het homohuwelijk niet ongrondwettig,
terwijl het na die tijd vanzelfsprekend werd geacht. Het is echter niet zo dat
het Supreme Court zo maar alles kan beslissen wat het wil: de rechters zijn
gebonden aan wat Ronald Dworkin hun “constitutionele integriteit” noemde.[23]
Zo kan het hof in de Equal Protection Clause geen verplichting tot “affirmative
action” lezen – dat kan in redelijkheid niet worden afgeleid uit een eenvoudige
plicht tot gelijke behandeling. Doet men dat wel, dan ontstaat er een rechterlijk “I am your cat”: de beslissing is met geen mogelijkheid te
verenigen met voorgaande uitspraken en met de tekst van de wet.
Conclusie
Beide aspecten van Star
Wars die in dit artikel zijn onderzocht kunnen ons het nodige leren over
het recht. De manier waarop Palpatine aan de macht komt biedt een interessante
blik op hoe democratieën aan hun einde komen – des te relevanter in een tijd
waarin de democratie steeds meer onder druk staat. De vergelijking van het
totstandkomingsproces van het Amerikaanse staatsrecht met dat van de Star Wars-films geeft te denken over de
ideeën van de “originalisten” in de Verenigde Staten, die menen dat aan de
grondwet de betekenis moet worden toegekend die de opstellers ervan eraan
gaven.[24]
In de visie van de originalisten zou de plot van Star Wars dus besloten liggen in de oorspronkelijke ideeën van
George Lucas – iets wat, zoals hierboven is opgemerkt, niet het geval is. Star Wars is, kort samengevat, lang niet
altijd “a long time ago in a galaxy far, far away”. Integendeel: Star Wars is ook het hier en nu: het is Berlijn,
1933; het is ook Washington D.C., 1953; het is ook Leiden, 2017.
[1] Zie bijvoorbeeld G.
Boogaard & H. de Mare, ‘Recht en film: De mogelijkheden voor een
subdiscipline’, AA 2015, afl. 9, p.
729-733; E. Dedic, ‘Mijn broeders hoeder. Broederschap bekeken vanuit de loop
van een pistool’, in: C. Bouteligier & A. Ellian (red.), Fundamentele verhalen. Over recht,
literatuur en film, Den Haag: Boom Juridische uitgevers 2014, p. 311-334.
[2] De nummering van de films
is ietwat verwarrend, maar op chronologische volgorde is het IV, V, VI, I, II,
III, VII (VIII en IX zijn op komst).
[3] Dit is uiteraard een zeer
beperkte samenvatting. De beste manier om het hele verhaal te weten te komen is
eenvoudigweg de films te kijken.
[4] B.R. Rijpkema, Weerbare democratie. De grenzen van
democratische tolerantie, Amsterdam: Nieuw Amsterdam Uitgevers 2015, p. 10;
S. Trivedi, 'Star Wars: Rise
of the Emperor Palpatine Based on Hitler', International Business Times 17 juli 2014.
[5] D. Germain, ‘Sci-fi themes hit closer to home. George Lucas says 'Sith's' echoes of Bush-era politics is intriguing but just a coincidence’, Los Angeles Times
16 mei 2005.
[6] C.R. Sunstein, The World According to Star Wars, New York: Dey Street 2016,
p. 117.
[7] C. Horton, 'From World War to Star Wars: Rise of an Empire', starwars.com 15 juli 2014.
[8] Sunstein 2016, p. 114-115.
[9] Sunstein 2016, p. 42.
[10] Germain 2005. Bush’
vicepresident, Dick Cheney, is er trots op te worden vergeleken met Darth Vader: Z. Miller, ‘Cheney: "I Was Honored To Be Compared To Darth Vader"’, Business Insider 2 september 2011.
[11] Sunstein 2016, p.
119-120.
[12] Sunstein 2016, p. 72.
[13] A. Romano, ‘Star Wars has always been political. Here’s why the alt-right is claiming otherwise’, Vox 31 december 2016, vox.com; B.
Guarino, ‘Star Wars isn’t political, says Disney chief responding to boycott by Trump supporters. He’s wrong’, The
Washington Post 13 december 2016.
[14] Ik acht de kans overigens
wel vrij klein dat er in de komende vier jaar een Death Star wordt ontwikkeld.
[15] Deze passage is
grotendeels ontleend aan Sunstein 2016, p. 19-20.
[16] C.R. Sunstein, 'How Star Wars explains constitutional law', The Washington
Post 29
april 2015. Sunstein baseert zich hierbij op de ideeën van Ronald Dworkin, die
de rechters van het Supreme Court vergeleek met mensen die elk een hoofdstuk
van een boek schrijven (zie daartoe R.M. Dworkin, Law’s Empire, Cambridge, MA: Harvard University Press 1986). Het
Nederlandse staatsrecht is op dit gebied wat saaier, maar Jan Vranken meent dat
een dergelijk “kettingverhaal” een goede metafoor is voor het Nederlands
burgerlijk recht: J.B.M. Vranken, Mr. C.
Asser’s Handleiding tot de beoefening van het Nederlands Burgerlijk Recht.
Algemeen deel***. Een vervolg, Deventer: Kluwer 2005/72.
[17] “Nor shall any state … deny to any person
within its jurisdiction the equal protection of the laws.”
[18] Brown
v. Board of Education, 347 U.S. 483 (1954).
[19] United
States v. Virginia, 518 U.S. 515 (1996).
[20] United
States v. Windsor, 570 U.S. 744 (2013); Obergefell
v. Hodges, 576 U.S. 644 (2015).
[21] R.M. Dworkin, ‘The Moral Reading of the Constitution’, The New York Review of
Books 21 maart 1996, p. 46-51.
[22] Resp. Plessy v. Ferguson, 163 U.S. 537 (1896),
en Baker v. Nelson, 291 Minn. 310
(1971), 409 U.S. 810 (1972).
[23] Dworkin 1996.
[24] Dworkin 1996; J.J.J.
Sillen, ‘Het Scalia Court: De nalatenschap van Justice Antonin Scalia
(1936-2016)’, AA 2016, afl. 10, p.
781-786.