Wie een gemiddeld basketbalduel in de NBA bekijkt, zal zijn best moeten doen om er een speler tussenuit te pikken die zijn lichaam niet
heeft voorzien van diverse tatoeages.[1]
Veel topspelers zijn vaak makkelijk te identificeren door de voor hun
kenmerkende ontwerpen die hun lichaam sieren. Reden genoeg voor Take Two Interactive, de ontwikkelaar
van de best verkopende basketbalgame NBA 2K, de virtuele tegenhangers van deze
spelers ook te voorzien van hun authentieke tattoos. Spelers ondergaan een
zogeheten ‘full-body scan’ die wordt verwerkt tot een virtuele representatie
van de speler in kwestie. [2] Het
resultaat mag er zijn: veel spelers en hun tattoos zijn zelfs amper van echt te
onderscheiden. Deze authenticiteit was voor het bedrijf Solid Oak Sketches reden om Take
Two Interactive begin 2016 aan te klagen. Zij stellen namelijk dat Take Two geld verdiend aan hun ontwerpen;
NBA 2K wordt immers vaak geroemd om de extreem gedetailleerde weergave van de
spelers. Uiteraard is Take Two het
hier niet mee eens, zij stellen onder andere dat het gebruik van de tattoos
valt onder de noemer fair use. Rust
er nog steeds copyright op een tattoo als deze al verankerd is op het menselijk
lichaam? Over deze vraag zal de rechter in New York zich binnenkort gaan
buigen, in een rechtszaak die nu al ‘one
of a kind’ genoemd wordt en waarbij miljoenen dollars op het spel staan.
Allereerst dient vermeld te worden dat het niet de eerste
keer is dat er een conflict ontstaat over het gebruik van een tattoo. Een redelijk
recent voorbeeld is de aanklacht die werd ingediend tegen Warner Bros over de tattoo op het gezicht van een van de acteurs in
de film The Hangover, die exact
overeenkwam met het frappante ontwerp dat Mike Tyson op zijn gezicht meedraagt.[3]
Beide partijen kwamen echter tot een schikking, evenals in alle andere
soortgelijke zaken. Hierdoor heeft de rechter nog nooit uitspraak gedaan over
dit onderwerp. Aangezien
een schikking in dit geval erg ver weg lijkt zal deze uitspraak dus zonder meer
baanbrekend worden.[4]
Om terug te komen op de oorspronkelijke aanklacht: deze werd
zoals eerder vermeld begin 2016 opgesteld door Solid Oak. Het bedrijf had enkele maanden eerder de rechten verworven
van acht tattoos die onder andere aan sterren als LeBron James (tekst op
biceps) en Kobe Bryant (vlindertattoo) toebehoren. Hierop stelde het bedrijf Take Two op de hoogte, en liet weten een
schikking te willen treffen voor maar liefst $1.1 miljoen dollar.[5]
Alleen dan zouden de tattoos in de game mogen blijven. Bedenk: het gaat hier om
slechts ácht tattoos van de vele duizenden die in het spel zijn weergegeven. Take Two ging hier uiteraard niet in
mee, het bedrijf verklaarde de actie als een goedkope truc te zien om geld af
te troggelen. Als provocatie liet de ontwikkelaar de betreffende decoraties in
de game zitten, en het vervolg is bekend.
Solid Oak doet in
zijn aanklacht een beroep op paragraaf 102 van de Amerikaanse Copyright Act.[6]
Herin staat het recht op copyright vastgelegd, en worden twee criteria genoemd
die van belang zijn bij het vaststellen hiervan: originality en fixation. De
Supreme Court heeft in een eerdere
zaak (Feist Publications, Inc. v. Rural
Tel. Serv. Co.) de lat voor
originality vrij laag gelegd.[7]
Om aan dit vereiste te voldoen moet het werk door de maker zelf gecreëerd zijn,
en moet het ontwerp een zekere mate van creativiteit uitstralen. Beide
vereisten zouden voor een gemiddelde tatoeëerder geen enkel probleem moeten
zijn. Ook betoogt Solid Oak dat aan het
criterium van de fixation is voldaan.
Een ontwerp is gefixeerd als deze met toestemming van de maker voor een
niet-eindige periode is vastgelegd. Dit is het geval bij een tattoo, die, mits
goed aangebracht, permanent op het lichaam verankerd is. Dat een tattoo in
aanmerking komt voor copyright blijft volgens Solid Oak uit lid 5 van paragraaf 102, het valt naar hun mening
onder ‘pictorial, graphic and sculptural
works’. Ook wordt in hun aanklacht een terloopse opmerking van rechter
Catherine D. Perry aangehaald. Zij verklaarde in de al eerder genoemde zaak
omtrent de tattoo van Mike Tyson dat het vanzelfsprekend is dat er copyright
kan rusten op een ontwerp van een tattoo. Omdat beide partijen er toen door
middel van een schikking uitkwamen is deze uitspraak echter niet juridisch
bindend, en is deze zaak dus niet op voorhand beslist.
Het verweer van Take
Two begint met klare taal.[8] Volgens Take Two is
de oprichter (en tevens enige werknemer) van Solid Oak, Matthew
Siegler, geen artiest maar een opportunist. Hij zou de rechten opzettelijk
hebben verworven om diverse procedures te starten met de hoop er financieel
aanzienlijk op vooruit te gaan. Dit lijkt niet overdreven: Siegler is geen
tatoeëerder van beroep en heeft verder ook niks met de tattoos te maken. Het
betoog vervolgt met het nadrukkelijke verzoek aan de rechter deze praktijken
van Solid Oak een halt toe te roepen.
Als dit niet gebeurt zullen er volgens Take
Two namelijk nog talloze rechtszaken volgen, want Solid Oak zal dan ook aanspraak maken op een vergoeding wanneer een
speler verschijnt in een reclamecampagne of een fotoserie. Take Two voert daarna ook twee argumenten aan om aan te tonen waarom
zij in hun recht staan. Het haalt ten eerste het de minimis-beginsel aan: deze zaak draait volgens hun om zoiets
triviaals dat de eiser nauwelijks serieus te nemen valt. De tattoos zijn
afhankelijk van de spelersselectie soms helemaal niet te zien, en als ze al in
beeld zijn is dat niet prominent. Verder doet het een beroep op de zogeheten fair use, gecodificeerd in paragraaf 107
van de Amerikaanse Copyright Act. Fair
use geeft in dit geval Take Two
de mogelijkheid om de tattoos waarop auteursrecht geclaimd wordt onder bepaalde
voorwaarden toch te gebruiken. In de praktijk is het best lastig om aan alle
voorwaarden van fair use te voldoen, maar
Take Two meent niettemin dat het ook
op dit punt sterk staat. Dat is van groot belang, want dit is wellicht het krachtigste
argument dat Take Two kan inbrengen.
Beide partijen liggen dus mijlenver uit elkaar, waardoor
alleen een rechterlijke uitspraak uitkomst lijkt te bieden. Deze uitspraak zal
als eerste voorzien in het antwoord op de prangende rechtsvraag die in de
inleiding aan de orde kwam. Ongeacht de uitkomst zal een van de twee bedrijven
een enorme financiële tegenslag te verwerken krijgen, maar deze zaak draait
uiteraard om veel meer dan geld. Als Solid
Oak in het gelijk wordt gesteld zullen er talloze claims volgen, opgesteld
door mensen die menen de rechten op een tattoo te bezitten. Het zal eveneens
impliceren dat de tattoo die op iemands lijf is vereeuwigd niet meer per
definitie van deze persoon is. Een uitspraak met veel gevolgen wacht, de
rechtszaak zal waarschijnlijk begin volgend jaar aanvangen. Ondertussen worden
er nog steeds ontelbare duels op de nieuwste telg in de NBA 2K reeks, NBA 2K18, gespeeld. Mét de bestaande
tattoos uiteraard, de vlinders van Kobe Bryant zijn voorlopig nog niet
gevlogen.[9]
[1] De NBA
is de hoogste basketbalcompetitie in de Verenigde Staten, en daarmee ook de
meest prestigieuze en best bekeken wereldwijd.
[2] Zie http://www.nba2k.org/2015/07/nba-2k16-features-fu...
[3] Whitmill v. Warner Bros. No. 4:11-cv-752.
U.S. District Court for the Eastern District of Missouri. 28 April 2011.
[4] Zie http://www.nba2k.org/2015/07/nba-2k16-features-fu...
[5] Zie http://www.nba2k.org/2015/07/nba-2k16-features-fu...
[6] Solid Oak v. Take Two. No. 16-cv-00724. U.S.
District Court for the Southern District of New York. 24 Oktober 2016.
[7] Feist v. Rural. 499 U.S. 340. (1991).
Supreme Court of the U.S.
[8] Zie http://www.nba2k.org/2015/07/nba-2k16-features-fu...
(Verweer Take Two)
[9] Kobe
Bryant zelf is inmiddels al gestopt, maar hij is nog in het spel te vinden als
‘legende’.